Myte: Man skal holde sin træning under 1 time

Skal man holde sin træning under 1 time?

Denne myte er egentlig ikke fejlagtig i den henseende at rådet er dårligt, men mere at det er en fejlagtig antagelse at alt træning over en time er dårligt. Reglen er efter sigende, opstået på baggrund af undersøgelser lavet på udholdenhedsatleter. Undersøgelserne skulle påvise hvilke hormonelle udsving der sker i respons på træning. Undersøgelsen viste, at testosteron niveauet stiger støt og topper ved omkring 45 minutters træning, hvorefter niveauet langsomt falder. Samtidig kunne man måle, at kortisol niveauet steg (et stress hormon, som har meget katabolske egenskaber).

Nogen af dem som har taget undersøgelsen til sig, er de bulgarske vægtløftere, som har adskillige træningssessioner på en dag. Alle træningssessioner holdes under 1 time, for at slutte træningen med så høj testosteron niveau som muligt. Senere har bodybuilding industrien så taget rådet til sig, og det er nu en regel som tilskrives meget stor vigtighed.

Der er flere problemer ved dette. For det første er det meget problematisk, at overføre resultater fra undersøgelser som er lavet på udholdenhedsatleter, til vægttræning. Dette skyldes at der er tale om 2 forskellige træningsformer. I vægttræning har man indlagte pauser mellem sæt og øvelser, nogen gange helt op til 3-5 minutter mellem sættene. Dette må alt andet lige betyde, at resultatet ville falde anderledes ud i vægttræning. Den anden problematik er, at man uden videre går ud fra at det er bedst at stoppe med så højt testosteron niveau som muligt.

Undersøgelserne har ikke undersøgt, om træningseffektiviteten er bedst når man stopper med så høj testosteron niveau som muligt. Det er ikke utænkeligt at der forekommer en eller anden superkompensationseffekt senere på dagen. Det er meget normalt for kroppen, at overreagere når den tappes på den ene eller den anden måde. Når man træner hårdt, og ens kulhydratdepoter i respons på træningen bliver tømte, så reagerer kroppen ved at øge dens villighed til at lagre kulhydrater. Man kunne tænke sig det samme her.

Når testosteron niveauet falder efter 45 minutter og efter et vist tidsinterval bliver lavere end udgangsværdien, så kunne man godt forestille sig at kroppen superkompenserer senere på dagen, ved at producere store mængder. Målinger af testosteron niveauet sidst på dagen, ville måske give en anden forklaring.

Så længe man ikke har det fulde billede, så er reglen ikke gyldig. Der findes masser af atleter som træner mere end 1 time, og som reagerer positivt på træningen. Til trods for dette, så er det dog et godt råd, at man anbefaler at træne effektivt og intenst, og sørger for at træningen ikke trækker ud i flere timer. Men man behøver overhovedet ikke gå i panik fordi ens effektive træningstid er 1½ time.

Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar / spørgsmål