Kreatin – Skades effekten af koffein?

Gennem længere tid har der været en generel teori indenfor sportsverdenen som sagde at man ikke måtte drikke kaffe, Cola etc. der indeholder koffein hvis man ville have noget ud af en kreatin kur.

Problemet med denne teori er imidlertid at der ikke har været noget som helst research, som kunne bakke teorien op.

Man må sige at internettet har mange fordele, men det har altså også sine ulemper. En af ulemperne er at mis-information kan spredes meget hurtigt, og denne her teori er vel et godt eksempel på netop dette.

Lad os prøve at se hvorfor så mange er hoppet med på teorien. I bund og grund stammer teorien fra et studie med følgende tests:

Forsøg med kreatin og koffein effekt.

* Placebo
* Kreatin alene
* Kreatin samt koffein

Resultaterne fra dette studie var at den gruppe, der fik kreatin samt koffein havde et lavere præstations niveau end den gruppe, som fik kreatin alene. MEN studiet viste også at kreatin / koffein gruppen havde ligeså meget kreatin i musklerne (phospho-kreatin). Dette beviser at koffein ikke har en effekt på optagelsen af kreatin i muskelcellerne.

Hvordan kan præstationen så hæmmes?

Her skal det så siges at dette studie ikke blev udført 100% professionelt. Forskerne tillod f.eks. ikke tilstrækkelig tid til en "lager-udtømning" mellem hver test. Grupperne havde kun 3 ugers pause mellem hver test, og det er alment anerkendt at man stadig kan vise tegn på kreatin tilskud efter så få uger.

Et andet problem lader til at være at der minimum var 20 timer mellem den sidste koffein dosis og kreatin / koffein testen. De fleste vil vide at 20 timer er tilstrækkelig tid for koffein til at komme ind og ud af systemet, så resultaterne af testen er langt fra korrekte da det er meget muligt at koffein slet ikke var i kroppen da testen blev foretaget.

Der er imidlertid et "gammelt" studie hvor deltagerne blev bedt om at opløse kreatin monohydrat i te eller kaffe. Selvom kreatin altså blev opløst i kaffe blev der stadig observeret vægtforøgelse i 7 ud af de 8 test personer, og de havde alle forøget deres totale muskel-kreatin lagre. (1)

Selvom disse resultater indikerer at koffein ikke har en negativ effekt på kreatin tilskud vil jeg anbefale at folk holder forbruget på et rimeligt niveau. Drik eventuelt kaffe flere timer efter du har taget dit kreatin tilskud for at være sikker på at opnå optimale resultater.

1. Greenhaff PL, Bodin K, Soderlund K, Hultman E. Effect of oral creatine supplementation on skeletal muscle phosphocreatine resynthesis. Am J Physiol 1994;266:E725-E730.

Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar / spørgsmål