Kreatin FAQ – En kort introduktion spørgsmål og svar

Hvad er kreatin?

Kreatin er en vandopløselig, helt naturlig substans, der findes i kroppen. Kreatin er samtidig en kemisk forbindelse af aminosyren glycin. Aminosyrer er en serie organiske forbindelser, hvoraf 23 er specielt vigtige (bl.a glycin), da deres funktion er en del af de kæder der opbygger proteinerne.

Hvorfor fungerer Creatin?

Creatin er i sig selv virkningsløst. Effekten opnås først når kreatinet - som skal tages i monohydratform for at kunne passere gennem væggene i muskelcellerne - omdannes til fosforkreatin, eller kreatinfosfat som det også kaldes, i selve musklen. Kreatinfosfat er en forudsætning for muskelarbejde.

Alt muskelarbejde kræver energi fra ADP (adenosindifosfat) der dannes når ATP (adenosintrifosfat) nedbrydes. Denne vigtige kilde for produktion af ATP er kreatinfosfat. Processen som forbruger ADP, der produceres af ATP og igen af kreatinfosfat, foregår lynhurtigt i kroppen. Jo lavere indholdet af kreatinfosfat er desto mere må der alternativt produceres af ADP ved at nedbryde muskelglykogen til mælkesyre. Da det i denne proces tager længere tid at producere ADP, får musklerne en dårlig energitilførsel og det resulterer i en dårlig muskelpræstation. Når man øger indholdet af kreatinfosfat i kroppen, ved at indtage kreatinmonohydrat i kroppen, skabes en bedre forudsætning for at udnytte muskelkapaciteten.

Eric Hultman, professor i klinisk kemi ved Karolinska instituttet i Stockholm har i videnskabelige forsøg vist at man kan øge mængden af kreatinfosfat i kroppen 20 - 50% ved at spise kreatin monohydrat.

Hvor findes Kreatin?

Det produceres i leveren, i nyren og i bugspytkirtlen. Indholdet af kreatin kan variere meget fra person til person. Kreatin findes først og fremmest i skeletmuskulaturen, men også hjertemusklen, nervecellerne og sædcellerne har et rigt indhold af kreatin. De almindeligste kilder for kreatin er kød, fisk og forskellige bær.

Hvem har brug for kreatin?

Det kan bruges af alle. Dog vil regelmæssige idrætsudøvere nok have størst udbytte af et kreatin tilskud og frem for alt har det vist sig, at idrætsudøvere indenfor idrætter, hvor korte intensive præstationer er fremtrædende, f.eks. håndbold, fodbold, badminton, visse former for cykling, ishockey og dele af atletikken samt alle former for kraftsport (vægtløftning, bodybuilding), er de der mærker effekten kraftigst.

Hvordan bruges kreatin - Loading fase?

Aktive idrætsudøvere bør starte med at tage 1*5 gram (en almindelig skefuld uden top) 4 gange om dagen i 5 dage (spredt lige ud over hele dagen). Derefter (fra dag 6) tages 1*5 gram før og 1*5 gram straks efter træning for at opretholde effekten. Opstartsdosis kan med fordel gentages efter cirka to måneder. Dette er den almindelige opfattelse, som bør følges hvis De ikke gider at lave nogle små regnestykker. Fødevarestyrelsen i DK anbefaler max 3g kreatin dagligt.

Kan det overdoseres?

Kreatin kan under normale omstændigheder ikke overdoseres. Det daglige behov er cirka 3 gram. Ved forsøg har man taget 30 gram pr. dag uden nogen bivirkninger. Kroppen udskiller Kreatin, der ikke anvendes, gennem urinen.

Hvordan virker Kreatin?

Kreatin øger præstationsevnen ved at tilføre muskulaturen et højere indhold af kreatin-fosfat. Når kreatin niveauet er forhøjet opnår man følgende: FORØGET STYRKE I MUSKLERNE - FORKORTET RESTITUTIONSTID, GENVINDER FULD STYRKE I MUSKLERNE - FORSINKER DANNELSE AF MÆLKESYRE I MUSKLERNE.

Hvad er det bedste kreatin?

Der er ikke den store forskel på kreatin i Danmark hvis det er godkendt. Spørg altid din forhandler om produktet er godkendt og bed om at få analysecertifikatet som alle danske godkendte kreatin produkter har. Vi har selvfølgelig Kun godkendt kreatin.

Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar / spørgsmål