Træn efter kropstype – Hvilken er du?

Vi mennesker har alle forskellige kropstyper og det er vigtigt at vide hvilken kropstype vi hører til sådan at vi lettere kan sammensætte madplaner og træningsplaner efter vores kropstype. Lad os se nærmere på de tre kropstyper vi grundlæggende har.

EKTOMORF

Ektomorfen blir ofte karakteriseret som:
- Hardgainer
- Flad brystet
- Slank
- Smal skuldret
- Tynd muskulatur
- Bruger lang tid på at opbygge muskelmasse

Skelettet er let, leddene er små og og kropsformen ser ofte lang, og tynd ud. Ektomorfen må ofte arbejde vældig hårdt for at opbygge muskelmasse og det er også vanskelig for denne kropstype at blive stor i størrelse.

Træningen til ektomorfen:

Ektomorfen bør bruge tunge basisøvelser for at opnå mest mulig muskelmasse. Det bør være korte øvelser og ektomorfen bør også sørge for at der bliver nok hvile mellem hver tæningsdag. Et 3-split træningsprogram anbefales, eks: mandag, onsdag, fredag passer vældig fint til en ektomorf.

Kostplanen til ektomorfen:

Her er det vigtigt at SPISE og atter SPISE!! Ektomorfen må indtage mange kalorier fordi den som oftest har høj forbrænding. Appetitten er ofte ikke så stor, så weight gainere / vægtforøger tilskud er at anbefale. Når det gælder kardio træning (konditions), så bør dette være begrænset til et minimum, således at alle kalorierne bliver brugt til at bygge muskelmasse.

Nogle kendte ektomorfer: Brad Pitt og Edward Norton.

ENDOMORF

Endomorfen blir ofte karakterisert som:
- Rund fysik
- Vægt tab er vanskelig
- Opbygge muskelmasse er let
- Brede hofter
- Rund ansigtsform

Endomorfen har som oftest små fødder og hænder. Hofterne er brede og formen er "pæreformet" Ofte er lår og overarme veludviklede i forhold til resten af kroppen. Endomorfen har vældig let ved at opbygge muskler, men slider mere med at holde en lav fedtprocent, således at kroppen ofte ser stor og bulked ud.

Træningen til endomorfen:

Sædvanligvis har endomorfen ikke nogle problemer med at opbygge muskler, så vægt træningen bør bestå af basisøvelser og nogle isolations øvelser. Endomorfen egner sig bedst til en 2-1-2 split, hvor kroppen f.eks. trænes mandag, tirsdag, torsdag og fredag. På grund af at fedtlagring er et problem bør endomorfen sørge for at den ligger et par øvelser ind med kardio træning. 30-45 minutter, 3-4 ganger om ugen er en passende mængde for endomorfen.

Kostplanen til endomorfen:

Endomorfen bør spise lidt fedt, middel med kulhydrater og højt med proteiner. Højt på proteiner vil hjælpe endomorfen med at holde en høj forbrænding. Den bør ligge moderat på kalorierne og sørge for at den ikke går alt for meget op i vægt. Af kosttilskud kan endomorfen tage et rent proteinpulver.

Nogle kendte entomorfer: John Goodman og Jack Black

MESOMORF

Mesomorfen blir ofte karakteriseret som:
- Atletisk
- Hård kropstype
- Veludviklede muskler
- Tyk hud
- Markeret ansigtsform
- opbygger muskler let
- har nemmere ved at blive fed end ektomorfen

Mesomorfen har tykke led og en muskuløs og defineret krop. Ansigtsformen er markeret og arme og ben er veludviklede. Mesomorfen er ofte også formet som et V, hvor skuldrene er brede og midtsektionen og hofterne er smalle.

Træningen til mesomorfen:

Mesomorfen har vældig let ved at opbygge muskler, så her bør der inkluderes mange basisøvelser og vældig tung træning. Øvelserne bør være korte og intensive og pauserne i mellem sættene bør være vældig korte. Mesomorfen vil også have optimalt med en 2-1-2 split.

Kostplanen til mesomorfen:

Mesomorfen bør ligge moderat til højt på kalorierne. Kardio kan lægges til efter behov og mesomorfen bør også som endomorfen fokusere meget på proteiner og kulhydrater i sin kost. Proteinpulver vil være en naturlig del af en kosttilskuds plan.

Kendte mesomorfer: Bruce Willis, Sylvester Stallone og de fleste Mr.Olympia deltagere.

Kombination af kropstyper:

Vældig ofte er folk en blanding af de forskellige kropstyper, men der findes folk som er rene mesomorfer, endomorfer eller ektomorfer, med ingen eller vældig få træk fra de andre kropstyper. Man kan f.eks. være en endo mesomorf hvor man hovedsagelig er en mesomorf, men har træk fra endomorfen som rundansigtsform eller at man nemt tilægger sig meget kropsfedt.

Nu er det bare at analysere dig selv og finde ud af hvilken kropstype du er.
Lykke til!

Jupac / i samarbejde med www.treningsforum.no

Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar / spørgsmål