Vægttræning for teenagere – må børn træne med vægte?

Hæmmer vægttræning væksten eller gør det ikke ??

Hvad gør man når lille Ole på 13 år siger han vil ligne Arnold Schwartzenegger ?? De fleste vil nok fortælle stakkels Ole at vægttræning ikke er for børn eller teenagere. For vægttræning i en tidlig alder hæmmer jo væksten og alskens forfærdelige andre ting. Eller gør det ??

Det er efterhånden en udbredt misforståelse at unge ikke må træne med vægte. Og jeg siger misforståelse, fordi der ikke er NOGET som helst der indikerer at der skulle være en risiko. Jeg vil prøve at fortælle hvorfor i denne artikel.

Hvad ligger til grund for teorien om at vægttræning hæmmer væksten ved børn og teenagere ??

I knoglerne finder man noget som hedder epifyse-skiver. Det er i disse epifyse-skiver at knoglernes længdevækst foregår.

Teorien er at man ved meget tung vægttræning risikerer at belastningen på knoglerne bidrager til en lukning af dette vækstcenter. Dette skulle ifølge teorien stoppe væksten, så den unge udøver ikke bliver højere.

Desværre er det ikke andet end det. En teori. For i praksis sker det simpelt hen ikke. Og nu vil den kritiske læser nok sige, Nå, hvordan ved du så lige det ???. Det vil jeg komme nærmere ind på nu.

Bevismateriale # 1

Der er lavet adskellige biomekaniske undersøgelser, som viser at almindelige sportsgrene som basketball, fodbold, håndbold, volleyball osv. stresser de skeletale strukturer meget mere end vægttræning.

Der er undersøgelser som viser at belastningen på udsatte knogler i ovennævte aktiviteter, er op imod 300 % større end ved styrkeløft og olympisk vægtløftning. Hvorfor man lige netop har kastet sig over vægttræning som værende den store synder ved jeg ikke. Hvis man endelig skulle kaste sig over noget, så skulle det være ganske almindelige sportsaktiviteter som boldspil og lignende. Men hr. og fru Andersen sender gladelig lille Ole til en omgang hård fodbold, for det er jo bare sund sportsaktivitet.

Faktum er bare at belastningen her langt overstiger den belastning man udsættes for i vægttræning.

Bevismateriale # 2

Der er blevet lavet mange knoglescanninger af børn som træner med vægte, og skader på epifyse-skiven ses ikke hyppigere ved børn som træner med vægte, i forhold til de børn som ikke træner med vægte. Der er derfor ingen grund til at tro at risikoen for epifyse-skader sker i større omfang fordi man træner med vægte.

Faktisk viser selvsamme scanninger, at knoglerne hos de børn som træner med vægte har en meget højere knogle-densitet. En højere knogle-densitet betyder på godt gammeldags dansk, at knoglen er meget stærkere.

Dette betyder rent praktisk at et barn som træner med vægte har en lavere risiko for at få brud på knoglen ved andre sportsaktiviteter.

Bevismateriale # 3

I Rusland er det ligeså normalt at 12 årige knægte dyrker konkurrencevægtløftning, som det er herhjemme at 12 årige knægte går til fodbold.

Det sjove er at man i Rusland har lavet epidemilogiske undersøgelser, hvor man har undersøgt den gennemsnitlige højde på vægtløftere som er startet med træning i en tidlig alder, og den gennemsnitlige højde på den almene befolkning. Og resultatet viste tydeligt, at vægtløfternes højde ikke adskilte sig fra den almene befolknings højde.

Dette er også et tydeligt tegn på at der åbenbart ikke sker noget med folk højde, når det kommer til stykket.

Hvis man stadigvæk ikke er overbevist, så kunne jeg jo vende den om og spørger de kritiske læsere om så ikke de kunne finde noget tilsvarende, som viser at væksten BLIVER hæmmet. Det vil de nemlig få umådeligt svært ved.

Der findes simpelt hen ikke nogen anerkendte kvalitetsundersøgelser som viser at der sker nogen form for skade på knoglerne hos unge individer som træner med vægte.

Påstanden om at vægttræning skulle kunne hæmme unge atleters vækst er simpelt hen det pure opspind. Det er muligt at teorien er god nok, men når det tilsyneladende ikke sker i praksis, så er det jo vanvittigt at anbefale teenagere at fraholde sig fra vægttræning.

Kan teenagere så bare give den gas i vægtrummet ??

Ovenstående skal selvfølgelig ikke læses som om at teenagere bare skal hoppe ned i det lokale center og lave maxløft og andet sjovt.

Sund fornuft gælder også i deres tilfælde. For det første er det vigtigt at man lærer korrekt teknik. Mange unge mennesker er ego-styret, og de kan ikke få kg nok på stangen hurtigt nok. Dette er dumt, da det er den direkte vej til skader.

Lær teknikken, og øg belastningen langsomt. Man skal huske at teenage tiden er et perfekt tidspunkt at starte med vægttræning på, da kroppen er propfyldt med hormoner som er essentielle for muskeltilvækst (det forudsætter selvfølgelig at teenageren har nået puberteten).

Dette gør at de relativt hurtigt kan stige i styrke. Desværre bliver sener og ledbånd ikke så stærke i samme tempo, så derfor skal man være varsom med bare at smide vægtskiver på i takt med at man bliver stærkere. Tag det stille og roligt, og så slipper i for skader.

Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar / spørgsmål