Ødelægger alkohol min træning?

Når det gælder alkohol ligesom andre "Unyttigheder" er det altid mængden som er afgørende for hvor negativt det er for dig og din form. Spørgsmålet er altså hvor mange øl, og også hvilken slags øl (guld øl eller letøl).

At drikke et par øl udgør som regel ikke nogen trussel mod dine muskler og form. Specielt ikke hvis du i forvejen er muskuløs, eftersom muskler består af meget vand som "udjævner" alkoholen.

Kvinder tåler som regel mindre alkohol end mænd. De har ikke så meget væske i kroppen og får således hurtigt en høj koncentration af alkohol i blodet.

At drikke større mængder alkohol hvis du træner seriøst kan absolut ikke anbefales eftersom at alkohol nedbryder musklerne via flere mekanismer. En af disse er en formindsket testosteronudsondring og en øget forandring af testosteron til østrogen. Hvis du er rigtig fuld når du ligger dig til at sove vågner du op i samme stilling som du havde da du lagde dig om natten. Ved denne totale inaktivitet nedbrydes muskelmasse.
Alkohol driver desuden væske ud, og burde derfor ikke binde vand i kroppen. Der er dog nogle få som mener at deres muskler bliver væskefyldte når de har drukket alkohol. Dette kan måske bero på at kroppen desperat forsøger at kompensere væsketabet, den påføres af alkoholen ved at binde mere væske. Tømmermændende man oplever efter en alt for glad aften i byen beror imidlertid delvis på at man er totalt tørlagt.


Ingen kommentarer endnu

Skriv en kommentar / spørgsmål